Usability – Glem det, men drop det ikke!

De fleste der kender mig ved efterhånden at jeg har et noget besværet forhold til Usability. Min holdning er at et ensidigt fokus på usability skaber anonyme hjemmesider. Vi skal i stedet fokusere på at skabe gode oplevelser – Men gode oplevelser, opstår dog sjældent uden en hvis form for usability, og det har jeg skrevet et lille indlæg om her.

Lidt baggrund

Opmærksomheden på usability stammer fra 2. verdenskrig, hvor der på grund af to identiske håndtag skete mange betjeningsfejl i flyene. Man arbejdede derfor med at gøre betjeningen mere brugervenlig eller usable, og derved gøre flyene mere sikre mod menneskelige fejl. Sidenhen har Jacob Nielsen, selvbestaltet usabilityguru, taget begrebet til sig og arbejdet med det i forhold til usability på hjemmesider. Han har blandt andet opstillet følgende 5 kriterier for god usability:

Learnability: Systemet skal være let at lære og intuitivt at bruge.
Efficiency:
 Når brugerne har lært systemet at kende skal det være effektivt til brugerens formål.
Memorability:
 Når brugeren vender tilbage til systemet efter noget tid, skal det være let at huske, hvordan man bruger det.
Errors: Man skal generelt undgå at der opstår fejl, hvis det skulle ske skal brugeren guides igennem en eventuel fejlfinding eller blot hjælpes tilbage på sporet.
Satisfaction: Sidst men ikke mindst skal det være tilfredstillende at bruge.

Her knækker kæden

Denne fremstilling af usability, kan man jo ikke være meget uenig i, den er dog også noget simplificeret, og Jakob Nielsen har udarbejdet tusindvis af usability-guidelines til brug i forbindelse med webdesign. Der dog især to steder filmen knækker hos mig.

  1. Indenfor usability anbefales det at man arbejde med standarder. Pointen er at hvis alle hjemmesider er bygget ens op, så er de nemmere at lære at bruge en ny side, fordi den ligner alle de andre.
  2. Hvis man fokuserer på usability alene, så er målet at hjemmesiden bliver “usynlig” og kun det budskab/redskab som brugeren leder efter står frem.

Webdesignerens paradoks

Det kan for nogle hjemmesider måske også give god mening. Men hvis man er en virksomhed, der gerne vil differentiere sig ud fra sine konkurrenter, så er min pointe at man ikke kan skille sig ud ved at have en hjemmeside der ligner de andres. Det kan man derimod ved at give kunden en god oplevelse. Da en oplevelse er defineret ved at være noget, der bryder med det forventelige, så er usability og oplevelsesdesign to faktorer, der modarbejder hinanden – Ja man kan kalde det webdesignerens paradoks, for selvfølgelig er begge faktorer vigtige, men man kan ikke få i både pose og i sæk.

Dog mener jeg at efterhånden som vi bliver mere og mere hjemmevante på internettet, bliver vi også bedre til at finde rundt på en hjemmeside også selvom den ikke lige nødvendigvis lever op til kriterierne for god usability. Derfor er min overbevisning at vi roligt kan begynde at fokusere mere på oplevelsesdesignet, men stadig med brugervenligheden in mente.