Ideudvikling – Sådan får jeg gode (og dårlige) ideer!

Der findes mange måder at arbejde med kreativ ideudvikling. For et par år siden hørte jeg om metoden, der kaldes krydsappropriering. En metode, som handler om at flytte en tænkemåde eller praksis fra et område til et andet.

Et eksempel

Et eksempel herpå kunne være da Telmore og Club Blah Blah (nu CBB) revulotionerede markedet for mobilabbonnementer, med et tank selv abbonement. Pludselig kunne man selv påfylde taletid på sin telefon via nettet. Denne praksisform er taget fra tankstationer, og er altså en krydsappropriering mellem selvbetjenings-benzinautomater og mobiltelefoner.

Ideudvikling – sådan gør du

Vil du selv prøve metoden? Start med at finde en række tænkemåder eller praksisser, som ikke umiddelbart har noget med dit produkt at gøre, og skriv dem på en liste. Tag derefter et kig på hver af disse praksisformer og forsøg at passe dem ind i din gamle forretningsmodel. Det handler om at være åben og at se muligheder i de forskellige konstellationer. Men selvom nogle sammensætninger kan virke utopiske og absurde, kan de måske aflede mindre ideer, der er brugbare. Krydsappropriering er altså en metode til at se på sin forretning eller sine produkter i et nyt lys, og herudfra udvikle forretningen eller produkterne.

En åbenbaring

Det var lidt af en åbenbaring for mig, da jeg blev bekendt med denne metode. Ikke mindst fordi det er gik op for mig, at det faktisk er en metode som jeg helt ubevidst har brugt i flere år, og det ofte er sådan jeg får nye ideer. Det er på mange måder rart at få sat ord og struktur på en metode som jeg allerede bruger, for selvom jeg ser mig selv som en kreativt tænkende person, kan det til tider være angstfremkaldende, når man pludselig skal være kreativ på kommando. Men med en bevidst nåde at anskue ideudviklingen på er jeg langt bedre udrustet til sådanne udfordringer.